Leesvoer en Vakantietips

Het is nog onduidelijk hoe deze pagina zich zal ontwikkelen. Vooralsnog zal ik een poging doen om de aangeboden links te rubriceren:

Verplicht leesvoer


Alles wat je wilt weten over de allerkleinsten – Benno Kroese


Voor de MG liefhebbers  – Dennis Case


Hoe zet ik een mydrive route over naar mijn TomTom?

Mijn trips om foto’s te maken bereid ik goed voor.
Dat betekent dat ik thuis, op de PC de juiste parcours punten selecteer en dat ik dan een route maak tussen deze punten.


De routes laad ik dan op mijn navigatiesysteem. Het werkt feilloos.
Bekijk de resultaten maar eens op mijn website: http://fotojpa.com/
De methode is leuk en zeer eenvoudig te leren. Ik heb dan ook een kleine beschrijving gemaakt om dit uit te proberen.
Misschien is dit iets voor jouw als jij de volgende rit van de oetlaotklep wilt organiseren.
De manual beschrijft hoe je op eenvoudige wijze een mydrive route kunt overzetten naar je TomTom.

Als voorbeeld deze link.  Zij werkt ook bij een ontvangen GPX bestand.
Veel succes en plezier – Jan Peter Ambaum

Nota Bene: Deze functie is beschikbaar op de volgende navigatiesystemen : GO 40, GO 50, GO 51, GO 60, GO 61, GO 400, GO 500, GO 600, GO 510, GO 610, Rider 400, Rider 40, GO 5000, GO 6000, GO 5100, GO 6100, Trucker 6000, START 40, START 50, START 60, Start 42, Start 52, Start 62, VIA 52, VIA 62, GO 520 Wi-Fi, GO 620 Wi-Fi, GO 5200 Wi-Fi, GO 6200 Wi-Fi- )


Vakantie-tips

Duitsland

Tijdens onze vakantie dit jaar (Harz e.o.) bleek het stadje Einbeck waar het museum PS.Speicher ligt, mooi aan onze route naar huis te liggen.

Ik kende het museum o.m. uit het blad Klassik Motorrad. En de toon was jubelend. Dat moesten we dus echt eens gaan bekijken.

Einbeck ligt zo’n 40 km westelijk van de Harz. Op hun website https://www.ps-speicher.de staat veel informatie, dat hoef ik hier niet te herhalen.

Wel is het goed om te weten dat de naam “PS.Speicher” ook letterlijk dat is: een voorraadschuur vol met paardekrachten.

De schuur heeft als kern een oude graansilo uit de 19e eeuw, die in zes verdiepingen is omgebouwd en van binnen vernieuwd. Op de bovenste verdieping de vroegste tijd waarin aangedreven voertuigen een rol spelen. Elke lagere verdieping behandelt dan een jonger tijdsvak met de bijbehorende technische ontwikkelingen. Maar, minstens evenveel aandacht krijgt de geschiedenis van dat tijdsvak. De voertuigen worden telkens schitterend geplaatst in de tijdslijn van de (met name) Duitse geschiedenis.

Die koppeling tussen oude voertuigen en de historische zwaartepunten van elk tijdvak maken het geheel boeiend en zelfs uniek . En, niet onbelangrijk, ook interessant voor diegenen die wat minder in oud ijzer geïnteresseerd zijn. De entrée is met EUR 18,- p.p. prijzig, maar als je eenmaal ervaart hoeveel kwaliteit er is te zien en te horen, dan begrijp je wel waarom. Vrijwel alle tijdsvakken worden verlevendigd met ofwel origineel filmmateriaal ofwel speelfilms met acteurs. En dan is het net of Bertha Benz je persoonlijk staat te vertellen welk lief en leed zij heeft ervaren met de Reitwagen van haar man. En dat is maar één voorbeeld.

Wist je bijvoorbeeld dat de dochter van ene heer Stinnes (eigenaar van een gigantisch industrieel imperium in Fanrkfurt met de merknaam Adler) in de jaren 20 niet alleen drie jaar lang kampioen wegraces op Adler motoren was?  Maar, dochterlief had nog meer  ideeën om de merknaam van haar vaders bedrijf te promoten. Zo vroeg en kreeg ze alles dat nodig was om met een Adler automobiel plus een Adler vrachtwagen met daarin onderdelen en filmspullen, de hele wereld rond te rijden. En die originele film draait dan aan de wanden terwijl je al het moois bekijkt, of je bekijkt die film natuurlijk.

De kern in de graansilo heeft het zwaartepunt aan de kant van motorfietsen liggen. Geschiedkundig ook niet vreemd. Na twee oorlogen te hebben verloren was er in Duitsland wel geld voor motorfietsen en niet of veel minder voor de veel duurdere auto’s.

Wil je meer auto’s zien, dan heeft PS.Speicher besloten haar voorraden (de fundus van het museum) voor het publiek open te stellen. Voor een extra entreekaart kun je dan letterlijk honderden en nog eens honderden oldtimers bekijken. Opgedeeld in Kleinwagen, Automobil, Motorrad, Moped, Bus und LKW zijn deze vijf hallen te bezichtigen. Maar, het is wel even wennen om langs bijvoorbeeld meer dan 800 oude bromfietsen of honderden oldtimer auto’s te wandelen.

Neem in elk geval veel tijd mee, beter een hele dag dan een halve middag!

-Bart Sanders


Ongeveer 220 km vanaf Steyl ligt in het het Sauerland in plaatjes Usseln nabij Willingen het bijzondere museum Curioseum.

Zoals de naam al zegt is het een Curieuze verzameling Curiosia.

In het Curioseum heeft Hans Schloemer zeer fanatiek decennia lang curieuze schatten uit Duitsland en de rest van de wereld naar Usseln/Willingen gebracht en ten toon gesteld. Uit deze passie is een unieke, ongeëvenaarde tentoonstelling ontstaan.

Je vindt op 1.500 m² duizende exponaten, waaronder:  25 microcars, een van de eerste zelfgemaakte auto’s, een dozijn oude tracktors (vanaf 1920), oldtimer, droomauto’s en veteranen motoren en bromfietsen, natuurlijk wintersportattributen uit vergane tijden, een originele onderzeeboot uit de categorie “zeehond” (WO II)50 unieke, deels handgemaakte modelschepen, en vele verzamelingen – van origineel tot onmogelijk! Een beetje dwaas – maar leerrijke amusement voor de hele familie.

De entree is heel laag ( met SauerlandKarte zelfs gratis). Meer info: https://www.curioseum-willingen.de/

-Henk Brauer



Wie het kleine niet eert…..

Frankrijk

In de buurt van het Parc Naturel Régional des Causses du Quercy ligt het plaatsje Salviac. Hier is een prachtig landbouw/streek museum ( http://www.musee-agricole-salviac.com  ) waar zeer veel oude(re) auto’s  staan. Het leuke is dat de meeste in de staat zijn waarop ze binnen zijn gekomen.  Verder typisch frans:  een familie activiteit, van alles door elkaar en veel in de getoonde (agrarische) tunnel-tenten of onder een afdak. – Ad Matthijs

In Mulhouse vind je de wereldberoemde Schlumpf Collectie: https://www.citedelautomobile.com/en. Naast een zeer grote verzameling voor-oorlogse Bugatti’s vind je hier vele historische voertuigen. Je kunt zelf een drive-experience doen in enkele old-timers. Een echte been thereseen that, done that. -Erik Schoenmakers

Oostenrijk

Op ons tripje naar het Gardameer (Italië) hebben wij een tussenstop gemaakt in Mieming (Oostenrijk nabij de Fernpaß). Hier kreeg ik de Tip van een aantal Nederlandse reizigers om over het Timmelsjoch naar Italië te rijden. Dus wij zijn de volgende dag het Ötztal ingereden waar we vervolgens langs Langenfeld en Sölden door naar Hochgurgl en Obergurgl.
Het is een zeer mooi traject om met de motor of spotauto te rijden het gaat langzaam omhoog met een mooi uitzicht en hier en daar loslopende runderen,schapen en bergbokjes.
Onderweg zijn heel veel uitzichtpunten en kleine bezienswaardigheden.
Bijna helemaal boven bij het “Maut Punkt” kwamen we tot onze verwondering een zeer mooi terras met een heel mooi motormuseum tegen ( https://www.crosspoint.tirol/en-home ).

Het nabijgelegen café was helemaal versierd met oldtimer motorfietsen, onderdelen en accessoires! Dit is een stopplek voor vele motorrijders vanwege de mooie route en het leuke museum. Na een hapje en een drankje zijn we verder gereden naar het hoogste punt van de berg (2500meter). Hier ligt de grens Oostenrijk/Italië. Ook hier zijn verschillende bezienswaardigheden. Vervolgens zijn we aan de Italiaanse zijde naar beneden gereden. Dit was een mooie maar af en toe wel steile afdaling met veel scherpe bochten. Ze noemen dit stuk ook wel de mini Stelvio.
Kortom indien je een keer een leuke route wil rijden en je toevallig in de buurt bent dan is dit absoluut de moeite waard. Zeker voor een klassieke motorfiets liefhebber! – Geert Beurskens