Bijzondere auto vondsten bij Konings in Swalmen

Henk Brauer presenteert op onze clubwebsite nieuwe gegevens die tijdens het onderzoek naar de firma Konings in Swalmen zijn gevonden.

Op de Conam website staat interessante informatie over de firma Konings in Swalmen en hun personenauto’s en vrachtwagens. Dat heeft mij bijzonder geïnteresseerd, ook omdat het bedrijf dit jaar 150 jaar bestaat. Daarom wilde ik daar graag meer over te weten komen.
Na wat voorstudies ben ik zowel met het bedrijf alsook de familie Konings in gesprek gegaan en is er een vertrouwensrelatie ontstaan. Daardoor was het makkelijk om informatie te krijgen.
Bij het opruimen eind 2022 van het huis van de laatste, begin vorig jaar overleden directeur drs. Leo Konings, van de Konings Machinefabriek en Gieterij in Swalmen zijn bij verrassing gevonden:

1) Handgeschreven brieven uit 1868
Van de tweede directeur, de heer Peter Konings, vanuit Brussel waar hij werkervaring bij wagenmakers aldaar opdoet. En o.a. een beschrijving plus schets maakt van een Trampelwagen. Zijn broers in Swalmen maakten de trampelwagen toen na.
2) Konings Anderheggen personenauto
De blauwdruktekeningen van de vroege Konings Anderheggen personenauto en een calque van de Anderheggen versnellingsbak zijn weer gevonden. Op de Conam website staat daar ook informatie over. Ook is er meer info over eigenaren boven water gekomen. Verder zaten er tekeningen van o.a. Locomobielen in het pakket..
Deze tekeningen worden verder bestudeerd en zullen met de andere gevonden informatie opgenomen worden in een publicatie voor Conam. Samen met andere thema’s wordt er ook een compleet boek over de belangrijke geschiedenis van het bedrijf, dat dit jaar 150 jaar bestaat, uitgegeven. Dat boek zal dit jaar verschijnen.
3) Siamese tweeling vrachtwagen
De complete documentatieset als blauwdruk van de tweemotorige, zogenaamde Siamese tweeling, vrachtwagen. Ontworpen in 1934 door Ir. Olivier in opdracht van Leo en Karel Konings. Ook is informatie verkregen van het testtraject. Er zijn er toen twee van geproduceerd.
4) Een tekening van een heel vroege vrachtauto.
Zo rond 1900 is er naar verwachting voor of door Peter Konings al een ontwerptekening gemaakt van een vrachtwagen. Op de tekening wordt het jaartal 1898 aangegeven maar die tekst is mogelijk later toegevoegd. In het Industrieel erfgoedonderzoek van 1989 onder leiding van Prof. van de Woude door Drs. J. Starmans en Drs. M. Daru-Schoemann wordt deze tekening ook aangegeven met een datering van ongeveer 1905.

Totaaloverzicht

De prachtig gedetailleerde tekening geeft aan dat Konings naast Locomobielen op stoom of met een brandstofmotor in een vrachtauto en benzine aangedreven auto kansen zag. Hij was in Nederland blijkbaar een van de pionieren.

Vooraanzicht

Het ontwerp van de vrachtauto kenmerkt zich o.a. door een laadvermogen van 3000 kg en is 5,1 meter lang en 1,75 meter breed. De wielbasis is 3 meter en de wielen hebben diameters van respectievelijk 0.9 meter (voor) en 0,8 meter (achter) en ze zijn 12 cm breed. Het voertuig heeft nog houten chassisbalken. De wielen hebben zoals toen gebruikelijke houten spaken en de wielranden zijn voorzien van een massief metalen band. Het remsysteem werkt met een uitdraaiende as met hefboom en met 2 houten remblokken op die achterwielen. Hij heeft, via een kardanas, achterwielaandrijving. De watergekoelde motor heeft twee cilinders.

Zijaanzicht

In tegenstelling tot de personenauto’s en siamese tweeling, waar foto’s en registraties van zijn, is niet duidelijk of deze vrachtauto daadwerkelijk gebouwd is.

Appèl
Als er Oetloatklep leden zijn die meer duiding kunnen geven of meer uit deze tekening kunnen halen, zoals bijvoorbeeld welk merk motor zou het kunnen zijn dan, sta ik daar graag voor open.

Stuur dan s.v.p informatie naar henkbrauer@home.nl

Met hartelijke groet
Henk Brauer
Belfeld
31640792123